Docenten, scholen, codeclubs en bibliotheken

  Let op: de CoSpaces Competition 2019 is inmiddels voorbij. Het was een groot succes en we zien je graag terug bij de tweede editie in 2020!

Waarom de CoSpaces Competition?

Op 15 juni 2019 organiseren we de CoSpaces Competition. Een creatieve wedstrijd, waarin jongeren leren hoe ze zelf een Virtual Reality wereld maken en programmeren. En daar kunnen ze ook nog eens heel mooie prijzen mee winnen!

Maar waarom organiseren we dit eigenlijk? En hoe kun je hier als docent, school, bibliotheek, codeclub of fablab aan meedoen?


Enthousiaste leerlingen

We hebben CoSpaces workshops gegeven voor allerlei soorten groepen tussen 10 en 65 jaar. Regelmatig zijn ze zo geconcentreerd bezig dat ze de tijd vergeten. Je eigen fantasie uitwerken in 3D en die na een middag kunnen spelen in Virtual Reality blijft fantastisch. Bekijk de wereld hieronder maar eens, of speel in een apart scherm.


Digitale vaardigheden van de toekomst

Wij denken dat leren programmeren ook zinvol is als je geen programmeur wordt. Leerlingen oefenen met complexe problemen oplossen, zien dat code helemaal niet eng is, verkennen een nieuwe technologie en ervaren dat ze zélf een game of app kunt maken!

Oneindige mogelijkheden

Een van de mooie dingen aan VR is dat (bijna) alles mogelijk is. Leerlingen kunnen hun fantasie de vrije loop laten en werelden bedenken die in het echt nooit zouden kunnen bestaan.

Maar Virtual Reality biedt ook allerlei nuttige toepassingen voor de maatschappij. Bijvoorbeeld om onderwijs te verbeteren, mensen te overtuigen een reis te boeken of je huis te bekijken voordat het gebouwd is. Tal van kansen, waar heel veel organisaties nog niet mee bezig zijn. We dagen in deze challenge leerlingen uit om een Virtual Reality project te laten maken waar de wereld een klein beetje beter van wordt.

Prijzen en jury

Leerlingen die meedoen op 15 juni kunnen mooie prijzen winnen:

  • 1e prijs: Oculus Go + CoSpaces workshop op school
  • 2e prijs: 360° camera + CoSpaces workshop op school
  • 3e prijs: Square VR mini + CoSpaces workshop op school

De jury bestaat uit:

Felienne Hermans: universitair hoofddocent bij het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS) van de Universiteit van Leiden, waar ze de PERL-groep leidt die onderzoek doet naar programmeren voor iedereen.

Sanneke van der Meer: bestuurslid van CoderDojo Nederland, een beweging met een breed netwerk aan vrijwilligers die lokale CoderDojo’s organiseren, waarbij jongeren tussen de 5 en 17 jaar leren programmeren.

Anja Schakel: projectcoordinator i-Lab bij BplusC, de overkoepelende organisatie van de bibliotheek in Leiden en omstreken. Anja organiseert allerlei spannende digitale activiteiten voor jongeren en leidt een CoSpaces Edu project voor meerdere middelbare scholen in Leiden.


Hoe doe je mee als school of docent?

Oke, je bent enthousiast over dit initiatief en het lijkt je wat voor jullie leerlingen. Hoe kun je meedoen?

Nodig leerlingen uit om mee te doen!

De wedstrijd op 15 juni 2019 is helemaal op zichzelf staand. Leerlingen kunnen meedoen zonder voorkennis. Wij leren ze werken met CoSpaces Edu en verzorgen alles. Jullie helpen ons enorm door leerlingen uit te nodigen zich in te schrijven voor de wedstrijd. Inschrijven kan hier.

Geef zelf een les met CoSpaces

Het leukste is natuurlijk om zelf een CoSpaces-les te organiseren. Laat leerlingen de wijk van de toekomst ontwerpen. Of leer ze hoe ze een simpele 3D game kunnen programmeren. Om hierbij te ondersteunen bieden we kosteloos een online mini-cursus aan. Dit werkt volledig met een gratis CoSpaces account.



Wil je als individuele docent of school meer ondersteuning? Kijk dan eens naar de volledig verzorgde Virtual Reality gastles verzorgd door het VR Learning Lab. Of de CoSpaces Bootcamp die je als docent voorbereidt om een goed lesprogramma te geven. Hierin denken we ook na over hoe je dit inzet in de klassenpraktijk, wat je nodig hebt en hoe je een lessenserie kunt opbouwen.


Meer weten?